Skolehagen

Hagen er det første du møter når du besøker skolen, ikke uten grunn: Her er rammene rundt barna viktige. Uteområdene betyr mye for barnas trivsel. Her ser vi naturårets syklus avspeilet i hagen, her veves skoleåret inn i naturens egen rytme.

I skolehagen dyrker barna gulerøtter, kålplanter, løk, neper, sukkererter og bønner. På en åkerlapp ved siden av beddene er det poteter.

Det er bærbusker av mange slag: kirsebær, solbær, stikkelsbær og rips. Og frukttrær: Pærer, epler og plommer. I urtespiralen finner vi kryddere: Timian, gressløk, mynte, oregano, lavendel, malurt og løpstikke.

5. klasse har ansvar for å stelle for hønene. De fem hønene legger ca. 20 egg i uka. Hønene er svært populære og barna prater mye med dem i friminuttene.

Jorda får hver vår tilskudd av saftig kompost fra skolens egen varmekompost. Barna har ansvar for å tømme matavfall i komposten. I tillegg er det en kaldkompost for hageavfall i skolehagen.

Her kan du lese om hva 9. klasse gjør hver høst i hagen. Les mer.