UKE 24

3. klasse har strikket bamser.

Endelig var alle bamsene ferdige og vi kunne ha en bamsefest. Alle bamsene ble presentert med navn og ønsket hjertelig velkommen. Det ble servert vannmelon og selvfølgelig bamsemums. En meget stolt 3. klasse!

UKE 23

9. klasse har nå fotoutstilling på skolen.

Elevene har i år lest «The Adventures of Huckleberry Finn» av Mark Twain i engelsk, og har jobbet med denne klassikeren på ymse vis. En av oppgavene de fikk var å ta bilder inspirert av temaene i romanen, akkompagnert av en liten tekst. Bildene ble først presentert i klassen, hvor de forklarte seg om tanken bak bildet, arbeidsprosessen og resultatet. Nå henger resultatet på «ungdomsrommet» til allmen beskuelse.

UKE 16

Torsdag 19. april var ungdomsskolen så heldig å bli busset til Hvaler for å være på U-festival i regi av Den kulturelle skolesekken. Siden busselskapet i utgangspunktet hadde glemt oss, gikk vi glipp av nysirkus, men vi fikk en morsom Slam Poesi-forestilling og fikk med oss ulike artister fra festivalscenen, før en heidundrende danseforestilling med Absence Crew avsluttet det hele. En spennende dag!

UKE 12

God Påske!
Påskestemning i 1. klasse:

Onsdag 21. mars var ungdomsskolen på sin årlige skidag til Kongsberg. Etter en hyggelig busstur med en av Juel Johansens «blåbusser» valgte de fleste å teste skianlegget med en mengde løyper å velge fra. Da var det slalåm eller snowboard som gjaldt. Den minste gruppen satte seg staute-og litt nervøse opp i stolheisen og var klare for langrennski bortover på toppen. Felles for begge gruppene var at mange var nybegynnere, men med en liten lærerstyrt skiskole i bakken og hjelp og støtte i skiløypa, ble dette en flott dag for alle. På bussen hjem var det mindre lyd enn til, så det var nok mange som duppet av slitne etter en lang, fin dag ute i snøen 😊Denne flotte turen hadde ikke vært mulig uten støtte fra foreldreforeningen som betalte bussen. Tusen takk skal dere ha!
 

7. klasse tok sin skidag i Fredrikstadmarka, med utgangspunkt i gåavstand til skolen. Fine løyper i marka. Ved Skihytta tente vi bål, og satt lenge og grillet pølser og koste oss i strålende sol! Noen tok en ekstratur til Veum, andre lekte i skogen. Stemningen var på topp. 

4.klasse skuespillet "Flukten fra Egypt":

Utdrag fra Fredrikstad Blad
Publisert: 15. mars 2018, kl. 20:00
Av Christine Heim

https://www.f-b.no/superlokalavisa/steinerskolen/fredrikstadmarka/rekustad-et-naturomrade-sa-nart-byen-har-en-enorm-verdi-for-barna-vare/s/5-59-1043518

Rekustad: – Et naturområde så nært byen har en enorm verdi for barna våre

Steinerskolen vet å utnytte at de har Fredrikstadmarka rett utenfor døra. Hver uke pakker de sekkene og lar barna utfolde seg i skogen. Førsteklasse på Steinerskolen står i kø bak førsteklassehuset. De får hver sin vedkubbe i sekken og er klare for en dag i marka. Her må alle bidra. Marka er en fin arena for læring, forteller lærer Carina Borge. Her får barna bruke sansene og tar inn kunnskapen på en naturlig måte. Barna elsker å være på tur, og fantasien får fritt spillerom i naturen.Se på det fine lavasteinsfjellet jeg har funnet! Her er det ekstra gøy å skli, sier en ivrig Mie Kristiansen (7). Hun forteller også om fine blomster de har funnet og avføring fra ulike dyr som rådyr og ekorn. Slike funn pirrer nysgjerrigheten, og det blir et naturlig tema å snakke om. Vi er heldige som kan bruke skogen aktivt i læringen, sier Borge. Hver mandag er elevene på småtrinnene på tur i skogen, i all slags vær. En del av Steinerskole-pedagogikken er å få kunnskapen inn i kroppen, ikke bare gjennom hodet. Barna lærer å gå på rekke, de teller hverandre og de lærer å bidra til fellesskapets trivsel. I tillegg får de naturopplevelser og lærer om dyreliv og natur.

UKE 11

TYSK SKUESPILL 9. KLASSE
Onsdag 4. april spiller 9. klasse et tysk skuespill: Der Schweinepascha.
Øvelsen er godt i gang, bare til å glede seg til forestilling. Alle er hjertelig velkommen!

Stykket handler om en eplekjekk bortskjemt manne gris, som har 6 koner som er tjenerne hans. De gjør alt for han, og fikser å steller han. Etterhvert blir en etter en lei, og de forlater han. Han sitter igjen med albino grisen Oda som han synes er finest. Oda har fått 7 barn med han og hun trygler om hjelp. Pascha hjelper Oda og de blir en lykkelig familie med 12 barn.

I 9.klasse er arbeider med lær også et av temaene. Lommebok med preging er hovedoppgaven, men enkelte som er raskt ferdige rekker en selvvalgt oppgave som pennal eller en bok med middelalderinnbinding også. Her ser du både ferdige resultater og arbeider som er i gang.

UKE 7

Karneval 2018

UKE 6

I 4. klasse fokuserer vi mye på primæryrkene i år, og nå har det handlet om Lofotfiske! Elevene har fått høre om livet som fisker og livets realiteter i jakten etter skrei. Gjennom boken «den siste viking» har vi tatt elevene med på Kristavers første reise med båten ”Kobben” til Lofoten. Barna har fått bearbeidet stoffet gjennom varierte skrive og tegneoppgaver. Flotte malerier har det også blitt. Til stor begeistring avsluttet vi perioden med utforskning og tilberedning av skrei og rogn. 

 

UKE 3

Lek og moro i skolegården nå som endelig snøen har kommet 😊

 

UKE 51

I dag har vi hatt en flott juleavslutning i salen, stemningsfull og preget av høytiden vi nå går inn i. Og offisielt har nå Steinerskolen i Fredrikstad og fritidshjemmet tatt juleferie.

Men på julaften klokken 12.00 våkner skolen til liv. I mange år har det vært tradisjon at kollegiet, noen ganger med hjelp av tidligere elever og/ eller foreldre, spiller julespill i skolens sal. Har du lyst og mulighet så anbefales det på det varmeste å sette av en liten time til å la deg loses gjennom høytid, alvor og ærbødighet ispedd en dose humor.

Velkommen, og god jul!

P.S: Skolestart på nyåret er onsdag 3. januar, vi ses da.

15385359_1010845405705357_7111429825848044952_o.jpg

 

 

UKE 50

 

I 4. Klasse har vi hver dag en adventsstund, der synger vi julesanger, trekker julekalender og hører på julemysteriet av Jostein Gaarder. En hyggelig og stemningsfull tid, hvor engelen vandrer nedover stigen mot jorden. 

 

image1.jpg
image2.jpg
 

UKE 48

Hilsen_JMK.jpg

UKE 44

Torsdag var åttende klasse på Kulturskolen i Fredrikstad hele dagen og afrikansk dans sto på programmet. Vi var der sammen med Den Internasjonale skolen og det var oppvarming med lek, før det ble delt opp i to grupper. På slutten av dagen var det show hvor gruppene viste det de hadde lært. Og her var en salig blanding av moderne og tradisjonell dans og akrobatikk. Innsatsen var upåklagelig. Alle var enig om at dette hadde vært en fin dag. 😊

UKE 43

I religion denne høsten hører 4 klasse om Lille, gretne Mary Lennox som vokser opp i India. Der tilbringer hun dagene innendørs, kun omgitt av tjenere. Da foreldrene dør i en kolera-epidemi, blir hun sendt til sin rike onkel på Misseltwaite hovedgård i England. Det skal by på forandringer for den bortskjemte tiåringen. Ikke bare oppdager hun at det går an å behandle menneskene rundt seg med respekt, men hun fatter også interesse for naturen. Mary vokser og blir sterkere for hver dag, med god hjelp av godhjertede Yorkshire-Martha og broren hennes. Historien om Marys utforskning av den hemmelige hagen, og livet på godset gir et innblikk av årstidenes veksling, av vennskap og planters vekst. Denne uke fikk elevene bruke bivoks til å forme Nøkkelen til den hemmelige hagen. 😊 

image1.jpg

UKE 42

Jeg vil starte med å få takke for dugnadsinnsatsen i går. Skolen setter stor pris på deres dugnadsinnsats, og i går ble det gjort mye. Og en liten takk til kokken for deilig blomkålsuppe! Kunne du ikke møte? Fortvil ikke, du får en ny sjanse førstkommende torsdag (26/10).

Vi merker også at årets store dugnad – julemarkedet nærmer seg, da det er flere forskjellige verksteder på skolen på kveldstid.

Forrige uke inntraff årets høydepunkt for 7. klasse, da var det nemlig tid for leirskole på Soleggen leirskole i Jotunheimen. De dro av gårde sammen med en klasse fra steinerskolen i Moss og en fra Indre Østfold. En slik uke er en flott mulighet for klassen til å styrke klassemiljøet, og den enkelte elev får utfordret både sine sosiale ferdigheter og fysikken.

Det snekres og bygges i «læreravdelingen» på skolen, der lages det nemlig nye kontorer for økonomi, sosiallærer og daglig leder. Denne uken har mellomtrinnskoret vært på eldresenteret og underholdt de eldre, vi er heldige som har den muligheten. 

P.S: Sjekk ut denne linken for å gjenoppleve årets fantastiske Mikaelispill. https://youtu.be/iCgUCtgMm30

UKE 37

Ukene fosser fremover, og det er mye vekslende vær for tiden. Regnet fører til høy vannstand i bekken, og det igjen fører til mye god og spennedene lek. Resultatet er at jeg minner på viktigheten av å ha skiftetøy på skolen.

Forrige uke var det Gjøkeredet-prosjektuke for 9. klasse. Dette er et samarbeid med Mosseskolen og Askimskolen som har pågått noen år. Hver høst og hver vår reiser 9. klassingene på en tredagers tur. Dagene består av forskjellige aktiviteter og masse sosialt samspill. Denne gang avlyste Askim turen for deres del, men elevene fra Moss og Fredrikstad hadde en alle tiders tur.

7. klasse har vært i Oslo og deltatt i OL. 200 elever fra 11 Steinerskoler var i aksjon på Frogner stadion. Olympierne kjempet i øvelser som bryting, spyd, lengdehopp, sprint, diskos og maraton. Elever og lærere hadde en flott dag. Dagen derpå begynte rolig med en meditasjon stund mens kroppene kjente godt aktiviteten fra dagen før.

I 4. klasse på Steinerskolen blir elevene presentert for uryrkene: bonde, fisker, gjeter og gruvearbeider. Og dette har inspirert guttene i klassen til å bygge en flott hytte i skogen. Jeg er så glad for at vi har en skolegård som byr på mangfold.

UKE 36

Vakre høsttakkefestbord i 1.klasse 🍁🍂🥕🍎🍄🌽

UKE 35

Her er årets førsteklassinger som gleder seg til å ta fatt på skoleåret sammen med Therese og Marit.

Steinerskolen (1).jpg

I skrivende stund har vi allerede vært på skolen i to hele uker (noen av oss har selvsagt vært her litt lenger, men skolen starter jo ikke ordentlig før elevene kommer).

Første skoledag for elevene er en spesiell dag. Det er dagen da vi blir minnet på hvor mye det er mulig for en gutt i ungdomsskolealder å vokse i løpet av en sommer. Det er dagen da vi ser forventningen i øynene til 2. klassingene, som skal ta steget bort fra Therese og trygge 1. klasse og 7. klassingene som er spent på hvilken 2. klassing de får som fadder.

Noen skal få ny lærer, noen lærere er på ny arbeidsplass. Det er en dag som rommer mange forventinger og mye spenning.

For ungdomsskolen har vi den tradisjonen at de drar rett på overnattingstur første skoledagen. (Og også i år kom det klager på at det var alt for lite med en natt.) Dette valget har vi gjort fordi vi ønsker å riste ungdomstrinnet, da spesielt 8. klasse, sammen.

9. klasses første periode er praktisk. Det er mange godsaker som skal høstes inn fra skolehagen, og det jobbes med forskjellige prosjekter i skolegården. I tillegg er det en gruppe som jobber på kjøkkenet og lager lunsj som klassen spiser i fellesskap.

5. og 6. klasse startet den første uken med en felles utflukt til Kongstenbadet. Været viste seg vel ikke fra sin beste side, men det meldes om at de hadde kost seg.

Klassene er i gang med forskjellige perioder, men det øves også inn Mikaelisanger, det er tross alt bare 4 uker til dragen skal drepes!

 

UKE 34

Tradisjonen tro dro ungdomsskolen på tur straks etter at andreklasse var ønsket velkomne til "storskolen". Nok en gang dro vi til Solhaug, et flott leirsted i Engelsviken. Etter å ha satt opp teltene, var det tid for gruppeaktiviteter- bare for gøy og for å "riste" ungdommene sammen på tvers av klassegrensene. Her var mye smil og latter med aktiviteter som pilkast, slengtau for hele gruppa, volleyball, vannballonger over vegg og støvelkaststafett. Og med det nydelige været var det mange som lot seg friste til å ta en dukkert, eller ti... Da bussen kom klokka tolv på tirsdagen, var det mange som ønsket at vi kunne ha vært borte litt lenger- og det er vel et kvalitetsstempel for turen?!😊

Velkommen til et nytt skoleår!