UKE 44

Torsdag var åttende klasse på Kulturskolen i Fredrikstad hele dagen og afrikansk dans sto på programmet. Vi var der sammen med Den Internasjonale skolen og det var oppvarming med lek, før det ble delt opp i to grupper. På slutten av dagen var det show hvor gruppene viste det de hadde lært. Og her var en salig blanding av moderne og tradisjonell dans og akrobatikk. Innsatsen var upåklagelig. Alle var enig om at dette hadde vært en fin dag. 😊

UKE 43

I religion denne høsten hører 4 klasse om Lille, gretne Mary Lennox som vokser opp i India. Der tilbringer hun dagene innendørs, kun omgitt av tjenere. Da foreldrene dør i en kolera-epidemi, blir hun sendt til sin rike onkel på Misseltwaite hovedgård i England. Det skal by på forandringer for den bortskjemte tiåringen. Ikke bare oppdager hun at det går an å behandle menneskene rundt seg med respekt, men hun fatter også interesse for naturen. Mary vokser og blir sterkere for hver dag, med god hjelp av godhjertede Yorkshire-Martha og broren hennes. Historien om Marys utforskning av den hemmelige hagen, og livet på godset gir et innblikk av årstidenes veksling, av vennskap og planters vekst. Denne uke fikk elevene bruke bivoks til å forme Nøkkelen til den hemmelige hagen. 😊 

image1.jpg

UKE 42

Jeg vil starte med å få takke for dugnadsinnsatsen i går. Skolen setter stor pris på deres dugnadsinnsats, og i går ble det gjort mye. Og en liten takk til kokken for deilig blomkålsuppe! Kunne du ikke møte? Fortvil ikke, du får en ny sjanse førstkommende torsdag (26/10).

Vi merker også at årets store dugnad – julemarkedet nærmer seg, da det er flere forskjellige verksteder på skolen på kveldstid.

Forrige uke inntraff årets høydepunkt for 7. klasse, da var det nemlig tid for leirskole på Soleggen leirskole i Jotunheimen. De dro av gårde sammen med en klasse fra steinerskolen i Moss og en fra Indre Østfold. En slik uke er en flott mulighet for klassen til å styrke klassemiljøet, og den enkelte elev får utfordret både sine sosiale ferdigheter og fysikken.

Det snekres og bygges i «læreravdelingen» på skolen, der lages det nemlig nye kontorer for økonomi, sosiallærer og daglig leder. Denne uken har mellomtrinnskoret vært på eldresenteret og underholdt de eldre, vi er heldige som har den muligheten. 

P.S: Sjekk ut denne linken for å gjenoppleve årets fantastiske Mikaelispill. https://youtu.be/iCgUCtgMm30

UKE 37

Ukene fosser fremover, og det er mye vekslende vær for tiden. Regnet fører til høy vannstand i bekken, og det igjen fører til mye god og spennedene lek. Resultatet er at jeg minner på viktigheten av å ha skiftetøy på skolen.

Forrige uke var det Gjøkeredet-prosjektuke for 9. klasse. Dette er et samarbeid med Mosseskolen og Askimskolen som har pågått noen år. Hver høst og hver vår reiser 9. klassingene på en tredagers tur. Dagene består av forskjellige aktiviteter og masse sosialt samspill. Denne gang avlyste Askim turen for deres del, men elevene fra Moss og Fredrikstad hadde en alle tiders tur.

7. klasse har vært i Oslo og deltatt i OL. 200 elever fra 11 Steinerskoler var i aksjon på Frogner stadion. Olympierne kjempet i øvelser som bryting, spyd, lengdehopp, sprint, diskos og maraton. Elever og lærere hadde en flott dag. Dagen derpå begynte rolig med en meditasjon stund mens kroppene kjente godt aktiviteten fra dagen før.

I 4. klasse på Steinerskolen blir elevene presentert for uryrkene: bonde, fisker, gjeter og gruvearbeider. Og dette har inspirert guttene i klassen til å bygge en flott hytte i skogen. Jeg er så glad for at vi har en skolegård som byr på mangfold.

UKE 36

Vakre høsttakkefestbord i 1.klasse 🍁🍂🥕🍎🍄🌽

UKE 35

Her er årets førsteklassinger som gleder seg til å ta fatt på skoleåret sammen med Therese og Marit.

Steinerskolen (1).jpg

I skrivende stund har vi allerede vært på skolen i to hele uker (noen av oss har selvsagt vært her litt lenger, men skolen starter jo ikke ordentlig før elevene kommer).

Første skoledag for elevene er en spesiell dag. Det er dagen da vi blir minnet på hvor mye det er mulig for en gutt i ungdomsskolealder å vokse i løpet av en sommer. Det er dagen da vi ser forventningen i øynene til 2. klassingene, som skal ta steget bort fra Therese og trygge 1. klasse og 7. klassingene som er spent på hvilken 2. klassing de får som fadder.

Noen skal få ny lærer, noen lærere er på ny arbeidsplass. Det er en dag som rommer mange forventinger og mye spenning.

For ungdomsskolen har vi den tradisjonen at de drar rett på overnattingstur første skoledagen. (Og også i år kom det klager på at det var alt for lite med en natt.) Dette valget har vi gjort fordi vi ønsker å riste ungdomstrinnet, da spesielt 8. klasse, sammen.

9. klasses første periode er praktisk. Det er mange godsaker som skal høstes inn fra skolehagen, og det jobbes med forskjellige prosjekter i skolegården. I tillegg er det en gruppe som jobber på kjøkkenet og lager lunsj som klassen spiser i fellesskap.

5. og 6. klasse startet den første uken med en felles utflukt til Kongstenbadet. Været viste seg vel ikke fra sin beste side, men det meldes om at de hadde kost seg.

Klassene er i gang med forskjellige perioder, men det øves også inn Mikaelisanger, det er tross alt bare 4 uker til dragen skal drepes!

 

UKE 34

Tradisjonen tro dro ungdomsskolen på tur straks etter at andreklasse var ønsket velkomne til "storskolen". Nok en gang dro vi til Solhaug, et flott leirsted i Engelsviken. Etter å ha satt opp teltene, var det tid for gruppeaktiviteter- bare for gøy og for å "riste" ungdommene sammen på tvers av klassegrensene. Her var mye smil og latter med aktiviteter som pilkast, slengtau for hele gruppa, volleyball, vannballonger over vegg og støvelkaststafett. Og med det nydelige været var det mange som lot seg friste til å ta en dukkert, eller ti... Da bussen kom klokka tolv på tirsdagen, var det mange som ønsket at vi kunne ha vært borte litt lenger- og det er vel et kvalitetsstempel for turen?!😊

Velkommen til et nytt skoleår!