OctMikkelsmess

Motet seiret over dragen

Torsdag 25. september, var hele skolen samlet på ballbanen til en storslått feiring av mikkelsmess. Dette er en tusen år gammel tradisjon her i Norden – høstens store feiring. Det er motets seier over frykten vi feirer. Alle klassene var i sving med forskjellige innslag, de resiterte dikt, fremførte sanger og gjorde eurytmi. Alt ledet frem til den endelige kampen mot dragen. Elever fra 10. og 9. klasse hadde fått individuelle roller. Tekstene var hentet fra litteraturhistorien og handlet om den moralske kampen mellom godt og ondt. Vi hørte fra Bibelen og Edda, dikt av Ibsen, Øverland og Grundtvig. Skolens eget orkester var plassert midt på scenen og skapte dramatisk musikk til kampen. Det ble en strålende kveld, der faklene begynte å gløde etterhvert som skumringen falt på. Da spillet var slutt ble dragehodet båret bort til bålplassen – her ventet Sigmund med dragesuppe!