Høsten

Solbær, sol og høst!

Hvert år begynner 9. klasse med en hovedfagsperiode utendørs. Dette er en prosjektuke med fokus på hagebruk, landskapspleie og matlaging. Elevene deles gjerne inn i tre grupper: En gruppe jobber med uteområdene, en gruppe jobber i hagen, en gruppe lager mat av grønnsakene som de henter fra skolehagen.

Klasseforstander Eldbjørg Sollid starter dagen med morgenverset i amfiet.  Sten Sjøstrand, Jon Manstad og Hildegunn Bruun leder elevene gjennom de forskjellige arbeidsoppgavene. De to utegruppene driver med innhøsting, landskapspleie og nyetablering av buskbed i amfiet. De beskjærer og luker, klipper og raker. Vinteren var hard med plantene og mange av buskene døde i isbrann. Sten, Jon og 9. klasse har plantet et 60-tals prydbusker for å gjenetablere uteområdene. De har også satt løkplanter: påskeliljer, tulipaner og krokus.

Innegruppen lager mat. Her er noe av det de har laget med råvarer fra skolehagen:

Guacamole av bondebønner istedenfor avocado. Bondebønnene tas ut av belgen, kokes og skoldes som mandler før de moses med stavmikser. Deretter tilsettes olje og hvitløk. Gulerøtter skåret opp til snacks. Stekte poteter. Tomatsaus med stekte gulerøtter istedenfor kjøtt. Solbærsyltetøy på nybakte rundstykker. Fra urtespiralen bruker de timian, gressløk, mynte, oregano og løpstikke. Utover grønnsakene fra hagen bruker vi økologiske og kortreiste råvarer, så langt det er mulig –  forteller Hildegunn, skolekjøkkenlærer.