HJEM

  1. klasse har feiret samenes nasjonaldag med å tegne flagg, lage tradisjonskost-Bidos, samt prøvd å fange reinsdyr!

Det er viktig å markere samefolkets dag. Like rettigheter for alle må kjempes for og ikke bli tatt for gitt. Gratulerer med dagen alle samer. 

Norges urbefolkning

Nysgjerrig på hva Steinerskolen er?

Velkommen til informasjonsmøte 9. februar klokka 18-20

Vi ønsker alle et riktig godt nytt år!

JULESPILLET ER DESSVERRE AVLYST PGA SYKDOM

Fredag 16/12 hadde ungdomsskolen juleverksted i første og andre fagtime. Her var stjernebretting, bivoks på lys og julekortlaging. Noen var mest opptatt av å kose seg med klementiner, pepperkaker, sjokolade og julebrus, men koselig var det og det var mange fra de ulike klassene som blandet seg i et hyggelig fellesskap☺️

Så nå kan julen bare komme!


Julemarked søndag 20.11.2022 kl. 12 – 16

Velkommen til høstens koseligste Julemarked!

Markedsboder ute og inne!
Ponnyridning!
Pepperkakelandsby!
Snekkerverksted!
Bokbod og Eventyrstund!
Prøv lykken i fiskedammen!
Bålpanne med grilling av marsmallows!
Grill- og suppebod!
Vaffel på pinne!
Kafé!
Lotteri! (kaker, pepperkakehus…)
Teater!
Musikk!

PROGRAM
12:00 Skolens elever åpner markedet med sang (ute)
12:30 6. klasse viser skuespillet Papa Panovs Juledag (salen)
14:00 Trekning av loddbøkene (salen)
14:30 Minikonsert med elever i 10. klasse (salen)
15:00 Minikonsert med elever i 10. klasse
15:30 Trekning av pepperkakelandsbyen (salen)


1. og 2. klasse har tatt opp deilige poteter fra hagen! 321 stykk telte vi. Nå blir det nydelig potetsuppe utover høsten.




God påske!


Uryrkene i 4. klasse

4. klasse har de gamle uryrkene på årsplanen, og i Januar var vi så heldige å få være med Sten ut på skogsarbeid. Klassen fikk felle trær, kløyve ved, sitte i traktorhengeren og lage mat til felles lunsj. God stemning og skikkelig arbeidsiver ga resultat i nesten 60 sekker med ved. Deilige måltider rundt felles bord, var til alles glede.




Mikaeli på Steinerskolen i Fredrikstad

mikaeli.jpg

På Steinerskolen i Fredrikstad samles hele skolen hver mandag for å begynne uken. Da synger vi, gir fellesbeskjeder og fanger opp årstidene og høytids­dager. I slutten av august nevnes Mikaeli, og et sus går gjennom forsamlingen. Assosiasjonene og minnene bobler frem. Ingen høytid på vår skole knyttes det så store forventninger til som Mikaeli. ALLE gleder seg.

Torsdagskveld ved solnedgangen har vi vårt fargerike skolespill om prinsessen, Georg og dragen. Dagen etterpå grilles det pølser før det tilbys motsprøver til alle elevene, ikke etter alder, men etter hvor modig de tør være. Her er et rikt utvalg, administrert av de voksne med litt skuespilleri og humor, men med ett viktig mål: barna skal kjenne på at de virkelig er modige, at de presser sine grenser i trygge om­givelser. Og når dagen er omme, før vi sender et håndtrykk rundt den store ringen, bærer alle de synlige bevis på håndleddene sine at de har vært modige!

Solen er bak åsen og skolens store ospetrær gløder rødt og gult. Det vrimler av barn i svalgangene og på skoletomten. Hver elev har på seg den nye draktfargen som hører til deres klasse. Ambolten og smedhammeren står fremme ved bålet som knitrer og sprer godlukt på spill­plassen, og ungdommene har tent sine fakler bak skolen og venter på trompetfanfaren som markerer deres innmarsj. Foreldre og venner har flokket seg nederst i amfiteateret og står tause og forventningsfull for at spillet skal utfolde seg. Det er torsdagen før høstferien, like før det mørkner, og Mikaelispillet som skolen har spilt i mer enn to årtier, skal snart begynne. Elevene er klare, de har øvd i hovedfag de siste fire dagene, og på Mikaelssangene i et par uker. Trompeten gir signalet! Vi er i gang!

Smeden slår taktfast på ambolten, og ungdomsskolen marsjerer inn fra to sider, alvorspreget med sine fakler. De stiller opp og synger de første versene av «Kringsatt av fiender», noe de har gjort hvert år på vår skole i over 20 år. Så synger alle «Når de gylne blader faller…» mens 4. klasse danser foran kompaniet og kaster høst­ens blader i luften over seg. Spillet utfolder seg ved at klasse etter klasse kommer frem og sier klassetrinnets faste replikk. Replikkene forteller om folkets lammelse og feighet, dragens ondskap og et håp om at «noen» må ta opp kampen. Så utfordrer smeden alle: «Hvem vil kjempe Mikaels kamp mot dragen?» Jo, byens barn, Småridderne (5. klasse) står frem. I en felles­replikk sier hele skolen:

«Vi vil være riddere! Vi vil sverdet svinge!

Vi vil slåss for det sanne med stålsatt klinge!

Med styrke, vilje, dådskraft og ånd

kan vi sammen legge dragen i bånd!»

Skolen synger smiesangen «Gang på gang», og smeden slår taktfast på ambolten. Småridderne får hvert sitt sverd og stiller opp i to rekker. Så roper smeden: «Jeg står ved min ambolt med det klare håpet at de som sover snart skal våkne.» Og smeddrengen legger til: «Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.» Og narren, som før kunne si sannheten som ingen tålte å høre, sier: «Blant mennesker lyder det ‘Mann, vær deg selv!’ Men i dragens og trollenes verden heter det ‘Man, vær deg selv nok!’»

Plutselig, dundrende og skingrende, høres drage-musikk. Prinsessen og hennes terner løper skrik­ende ned til folket og gjemmer seg blant småridderne. Åttendeklassens grufulle drage tvinger seg frem blant folket på leting etter prinsessen, men finner henne ikke. Dragen drar videre og prinsessen spør: hvor er den Mikaelsridder som kan bryte fryktens lenker og fri henne? Georg står frem og sier «Før for jeg vide og jeg meg vill. Rik ble jeg først da jeg en annen fant. Mennesket er menneskets glede.»

mikaeli2.jpg

Loddet er kastet. Smeden smir et nytt sverd til Georg, mens skolen synger «Ilden blusser». Plutselig peker alle mot himmelen og smeden sier: «Jeg ser i skyene, Mikael… ri lavt… og gi oss mot.» Igjen dundrer dragebråket, og dragen slynger seg inn på kampplassen. Småridderne og Georg tar den endelig kampen, der det vises eurytmisk geometri, physical theatre og det spys ordentlige flammer! Til slutt gir Georg dragen dødsstøtet. Folket jubler, og alle roper: «Død er dragen, drept og slagen, djerv er den som dreper dragen!» Alle synger en siste felles sang, «Med styrke vil jeg leve» der et løfte gis om å kjempe for det sanne og det gode. Som en verdig avslutning kommer ungdomsskolen rolig og høytidelig inn med tente fakler og synger de siste versene til «Kringsatt av fiender» som slutter med:

«– Dette er løftet vårt

fra bror til bror:

vi vil bli gode mot

men’skenes jord.

– Vi vil ta vare på

skjønnheten, varmen

som om vi bar et barn

varsomt på armen!»

Dermed avsluttes et spill som ikke bare er en stor opplevelse, men som også har et viktig budskap som alle aldre kan dra visdom og styrke fra. For de minste er spesielt bildene og opp­levelsene det sterkeste innholdet. Det gode har seiret! For mellomtrinnet vekker de sterke bild­ene deres vilje. Det er en klar oppfordring om å stå opp for det gode og det sanne, noe som er en gryende oppvåkning hos dem. Ungdomsskoleelevene lever ikke bare i opplevelsen, men kan forstå symbolbruken og ane de dypere motivene i replikkene. For alle disse aldre vekker Mikaelsspillet impulser og holdninger, som vi pedagoger kan bruke i undervisningen rundt Mikaeli, men også lengre ut i året i andre perioder.

Om å være modig

Mikaelsspillet har vekket trang til handlingen hos mange. Forventningen til neste dags utfordringer hos alle: MOTSPRØVENE! Men hva vil det si å være modig? Et norsk ordtak sier at «Det er ingen sak å være modig hvis du ikke er redd.» En må utfordre og overvinne seg selv! Det som gjør motsprøvene så vellykket på vår skole, er at kjente, varme voksne hjelper elevene til å utfordre sine individuelle grenser i en trygg setting. Alle prøvene er frivillige, og fordi elevene møter mange av de samme utfordringer hvert år, kan de vente med en prøve og samle mot til neste år når de får en ny sjanse. Og når en elev klarer en motsprøve, får de en farget snor av bomullsgarn. Hver prøve har sin egen farge og selv ukesvis (noen ganger månedsvis!) kan man se disse båndene på håndleddene til elevene.

Hva slags utfordringer er motsprøvene? Skal en motsprøve bli fruktbar, må den være alders­relatert og «bred» nok til å favne alle elevene på flere trinn. Ungdomsskolen har egne prøver adskilt fra resten av skolen, og har en tre års syklus. Et år har ungdommene en «natt­utfordring» rett etter spillet, der de utfordres i mørket i skogen. Året etter kommer en fysisk «dagsutfordring» der de f.eks. klatrer på Klatreparken ved Halden. På siste året er det en «scene­utfordring», der de skal improvisere noe på scenen. Elevene deles alltid i grupper på tvers av klassene.

Elevene utfordrer seg selv i motsprøvene! Her bryner en elev seg på dragetenner.

Elevene utfordrer seg selv i motsprøvene! Her bryner en elev seg på dragetenner.

For resten av skolen er motsprøvene mer drage­relatert: «Dragekjøkken» der elever prøver ukjente smaker med bind for øyne, «Dragens buk» der elevene putter sin hånd ned i noe gørr og plukker frem en vakker stein, «Balanse på dragesene» ledsaget av en voksen balanserer eleven på en slak line, «Dragens tagger» spikermatte, selvforklarende, der forestillingen er mye verre enn den egentlige opplevelsen!, «De blindes vei» som lages og betjenes av 7. klasse og deres lærer hvert år: barfot gange på meget blandet underlag med bind for øyne. Og «drage­tenner» etter avtale med eleven settes klesklyper ulike steder på kroppen. Uvant og overraskende utfordrende!

mikaeli4.png

Så er det to prøver som er forbeholdt 7. klasse: «ildprøven» og «vannprøven». Disse markerer en gryende overgang til ungdomsskolen og er noe som interesserer alle klassene. I ildprøven skal elevene plukke vakre, polerte steiner ut av en utspedd rødspritflamme. Vi har alle lært å «sky» direkte kontakt med flammer, men selv om de fiolette flammene er ekte, er deres temperatur mye lavere, og man kan faktisk plukke en stein ut av dem uten å brenne seg. Men å ta motet til seg for å gjøre det, det er noe helt annet! Ildprøven er hemmelig i en mørklagt hytte på skolen som ingen kan se inn i. I alle de år det har foregått, har enhver elev som har utfordret seg selv, klart det!

Den andre store prøven er vannprøven «Fossen». Den snakker yngre elever om i alle år, mens de venter på å bli gamle nok til å ta den. Vann­prøven skal ALLE se. Et lite område under svalgangen lukkes av med tau. Bak tauet står hele skolen. Syvendeklassingene står under svalgangen og venter på at det bokstavelig skal «bøtte ned». På svalgangen ovenfor står fem -seks lærere klar med hver sin bøtte med kaldt vann. En syvendeklassing går frem, og hele skolen roper elevens navn og heier. Så gir en lærer tegn, og det blir helt stille. Da teller skolen sakte til tre, og bøttene helles over eleven til vill jubel fra alle. En etter en får oppleve dette. Til slutt vil hele klassen stå sammen med klasselæreren for en siste dusj. Dette er «klasse-building» i virkelighet!

mikaeli5.jpg

Idealer og besluttsomhet får vi i skuespillet. Opplevelse av eget mot mens vi presser egne grenser og overvinner oss selv, opplever vi i motsprøvene! Idealer, besluttsomhet, opplevelse av eget mot, presse egne grenser og overvinne oss selv- dette høres ut som en oppskrift for livet! Men feiringen er også fellesskap, samhold, tilhørighet, spenning og glede. Alle disse er viktige deler av Mikaelifeiringen på vår skole. Barn må øve ferdigheter for å bli god på dem. Når du opplever noe blir det til ditt eget. Grunnen til at vi bruker såpass mye tid på Mikaeli, er å gi næring til menneskets mange sider og å møte dem der de befinner seg på sin utviklingsvei. Og å dømme utfra den mestringsglede og begeistring vi opplever både i spillet og under motsprøvene, har Mikaelifeiringen lykkes med dette.

mikaeli6.jpg

Artikkelen er skrevet av Dane Morris, og ble publisert i Steinerbladet i 2017. Mikaeli på Steinerskolen i Fredrikstad – (steinerbladet.no)
Dane Morris har vært lærer på Steinerskolen i Fredrikstad i 38 år. Han er utdannet i USA, Sverige og Norge, og er en brennende steinerskoletilhenger som holder foredrag og kurs om steinerpedagogikk og geografi i inn- og utland.


5. klasse riddere! Mikaeli står for tur og 5.klasse gleder seg til å være småriddere. Elevene er kommet godt i gang med å lage seg sverd!

5. klasse riddere! Mikaeli står for tur og 5.klasse gleder seg til å være småriddere. Elevene er kommet godt i gang med å lage seg sverd!

Hagebruk i 9. klasse

I to uker har 9. klasse hatt Hagebruk med Sten Sjöstrand. Klassen har vært delt opp i to grupper som har jobbet ute med høsting av grønnsaker i skolens kjøkkenhage, legging av heller, kapping av busker og trær og ferdigstilling av pizzaovnen med mosaikk-stener. Den siste gruppen har jobbet på kjøkkenet og laget deilig mat til den sultne arbeidsgjengen. Siste dagen av perioden ble det velfortjent pizza fra den nydelige pizzaovnen. Super innsats 9. klasse!


Fra jord til bord!

4.klasse har vært på blåbærtur i skogen, og de har fått høste epler og poteter i skolens flotte skolehage. På kjøkkenet har det blitt vasket og kuttet, før elevene har laget stekte poteter, eplesyltetøy og blåbærsyltetøy. Nå gleder alle seg til havregrøt med syltetøy på fredag. En herlig og arbeidsom gjeng!

Tur til Kvernmoen med ungdomsskolen!

I oppstarten av et nytt skoleår har ungdomsskolen som vanlig vært på tur! I år slo vi leir på Kvernmoen i Aremark. Ungdommene og lærerne koste seg med bading, grilling, fisking, padletur i kano, spill, leker… Hverken været eller stemningen kunne vært bedre!


Sjekk ut Facebooksiden vår! Bilder fra sommerfesten til ungdomsskolen er nettopp lagt ut


Fra ull til vevet veske! I håndarbeid startet 4. klasse med å bli kjent med saueull, gjennom karding og spinning av egen tråd.  Videre har de vevet , og avsluttet skoleåret med en ferdig vevet veske.

Fra ull til vevet veske! I håndarbeid startet 4. klasse med å bli kjent med saueull, gjennom karding og spinning av egen tråd.  Videre har de vevet , og avsluttet skoleåret med en ferdig vevet veske.


Årets byggeprosjekt i 4. klasse!

To uker hvert år har 4. klasse en byggeperiode. Prosjektet er en del av temaet om ur-yrkene, som står sentralt dette skoleåret. 

Årets prosjekt var å forvandle en gammel trebåt om til en vakker båt-hytte. Flaskebunner i ulike farger ble festet i skroget, og disse lager et magisk lysspill inne i hytten når solen står på. Gjennom glassmaleriet i taket ser vi ridder Georg sin kamp mot dragen. Det var elever i 8. klasse som fikk i oppdrag å male dette.

Klassen samarbeidet godt om alle oppgavene som skulle gjøres. Det ble delt inn i 3 ulike grupper som byttet på å gjøre de ulike arbeidsoppgavene. Kjøkkengruppen laget deilig varm lunsj, snekkergruppen arbeidet med hytten og den siste gruppen arbeidet i kjøkkenhagen eller gjorde annet nyttig arbeid ute. 

Det var en stolt og fornøyd gjeng som takket lærer Sten Sjøstrand for en fin byggeperiode siste dag av prosjektet!


inntak.png



IMG_2896.jpg

Klasseavis!

8. klasse har laget egen klasseavis i engelsktimene. Her har de skrevet artikler, gjort intervjuer, skrevet dikt, laget tegneserier, rebus og kryssord, med mer, alt på engelsk.

Klikk her for å lese avisa!


I 3.klasse følger vi med på naturen som våkner opp etter sin vinterdvale og gleder oss over vårsola som varmer mer og mer.


Påske

Det er spennende å jobbe med hendene og skape ting. 1. klasse har forberedt påske ved å male, forme bivoks, så, tegne, jobbe med avispapir og lim, sy og selvsagt hørt eventyr og sunget påskesanger.


Hjemmelagde klokker i 4. klasse

Etter en ekstra innsats for å bli racere på klokken, fikk elevene et herlig gjensyn med sin egenlagde og ordentlige klokke.  Før sommeren byttet årets 4.klasse ut inne-håndarbeid med ute-sløyd. Et litt overgrodd kratt ble tynnet ut for kraftige busker og etterpå saget elevene skiver av de tykkeste grenene. For noen var det første erfaring med sag, men innsatsen var det ikke noe å si på! Treskivene ble jevnet med sandpapir – en virkelig tålmodighetsprøve! Etterpå brant elevene selv inn tallene fra 1-12. Noen ville ha farge på klokken, andre valgte å beholde trefargen. Fine ble de uansett, og elevene er veldig stolte!

image000000-2.jpg


Astronomi i 8. klasse

Et utvalg av illustrasjoner fra arbeidsbøker og klasserom fra da 8.klasse hadde tre uker med Astronomi. Vi jobbet en del med pastellkritt, som gir et spesielt og vakkert uttrykk. Snart venter en tur ut i vinternatten for å observere stjernehimmelen med skolens stjernekikkert, som er kjøpt inn av Foreldreforeningen ved skolen! Parallelt med hovedfag jobbet klassen også med astronomi i engelsk, hvor elevene blant annet skrev egne dikt, inspirert av universets mysterier.


Skuespill i 6. klasse!

6.klasse øvet inn skuespillet » Jul i Gamlebyen» i ukene før juleferien. Eimund Sand er originalforfatteren, men nå er det i kreativ bearbeidelse mellom elever og lærere forvandlet til «Nyttår i Gamlebyen»! Etter juleferien tok vi arbeidet opp igjen og urfremførte det for 1.klasse på fredag første uke etter jul. Etterhvert har resten av barnetrinnet og mellomtrinnet fått gleden av å gå på forestilling. Nå ligger det hele litt på is på grunn av Covid 19, men vi håper å kunne få vist spillet for foreldrene så snart det er mulig.


Leonardo da Vinci

8.klasse har vært igjennom en periode i historie og blitt kjent med Leonardo Da Vinci. Dette har vi videreført inn i håndverk. Her har de sett på Leonardo som ingeniør og oppfinner. Elevene har jobbet alene eller sammen i grupper på 2-3 stk. De har sett på hans skisserte oppfinnelser og lagd opp sine versjoner i 3D modeller.


Smittevern ved Steinerskolen i Fredrikstad

Steinerskolen har gått gjennom beredskapsplanene sine og drøfter regelmessig hvilke tiltak som skal gjelde her hos oss og hva som kan bli aktuelt på sikt for å bremse smittehastigheten. Det er veldig viktig for oss å ikke skremme elevene, men det er også utrolig viktig å vite at vi gjør det vi kan for å beskytte flest mulig på best mulig måte.

Våre smitteverntiltak:

• Hender vaskes/ sprites når man kommer inn og før man spiser.

• Elevene vasker pulten med «egen» klut før mat og når skoledagen er slutt (klutene vaskes på 60 grader en gang i uken).

• Skolegården er delt inn i soner.

• Foresatte bare lov til å gå inn i skolebygningen gjennom hovedinngang.

• Voksne er delt trinnvis i pauser og møter

• Forsterket renhold ved berøringspunkter som toalett, dørhåndtak, lysbryter og lignende.

• Fellesområder og felles utstyr vaskes/ sprites etter hver klasse.

• Ingen håndhilsning

• Hvis flere kohorter samles, skjer det ute med god avstand mellom kohortene

Huskeliste for foreldre:

• Snakk med barna deres om at det ikke er farlig for dem, men at det er viktig at vi smitter hverandre minst mulig fordi det finnes en del mennesker som kan bli alvorlig syke.

• Ha lav terskel for å holde barna hjemme ved sykdom.

• Informer skolen umiddelbart hvis dere og/eller barna nylig har vært i et område med smitteutbrudd.


7. klasse lager egne sparkesykler av tre i sløyden!


73250126_2310212165768668_193057061968281600_n.jpg

74491000_2310212082435343_7187928567890575360_n.jpg

72847433_2310212132435338_3322734842197573632_n.jpg

Fra dåpen til 7. klasse 2022

Fra motsprøvene 2022

Fra motsprøvene 2022

Fra motsprøvene 2022